Heldag i stallet!
Ja igår blev det verkligen en dag i hästarnas tecken! Tog ut en redig sovmorgon innan jag begav mig till stallet. Ville passa på medan det var ljust! Hade hand om Ferran igår med, tyckte Frida kunde passa på att ta det lite lugnt med Gustav istället ;) 

Träffade Madde i stallet så vi bestämde att vi skulle rida tillsammans eftersom det är mycket roligare att rida med sällis ;) Hon har två unghästar med som hon gärna inte vill hålla på med helt ensam så det löste sig bra! 

Hjälptes åt att fixa stallet sedan började jag med Orlandia på banan medan hon red en av sina unghästar. Red ju ut häromdagen och då hon var så sjukt pigg, det var jättesvårt att känna efter hur hon kändes i kroppen då. Men jag testade lite på banan iaf, hade byggt upp två serier med upphöjda bommar. En med lite kortare avstånd och en med lite längre. Hon kändes rätt fin i traven, lite väl bakom tyckte jag men gav henne ändå chansen att få komma fram själv utan att jag ska hetsa fram henne. Vill ju fortfarande ha henne avslappnad men med lite mer aktivitet bakifrån. 
Galopperade henne något varv för där brukar jag känna ganska direkt om det är något.  Kändes som vanligt i höger galopp, vänster galoppen där höger bak blir yttre benet, alltså det som sträcker ut hade hon svårt att få med i volten utan att det brast ut. Så det är definitivt något, men jag har bestämt nu att jag rider på lite så får vi se om det kommer ut något. Som Madde sa, mycket kan du nog rida ut när det gäller stelhet bara man inte tar ut gränserna för mycket så det blir en alldeles för stor spänning. Hon tyckte även jag skulle rida på i ett högre tempo för att hon verkligen ska röra sig igenom kroppen. Håller helt med, alldeles för lätt att hamna i hennes enda takt. Den är väldigt bekväm men kliver man ut ur comfortzonen och ökar/minskar så är det inte samma känsla längre ;) Så det ska vi ha med oss! 

Efter det var det Ferrans tur. Planen var att hinna rida lite på banan med och träna samma som Orlandia men vi hann inte så långt innan det kom några ryttare från ett annat stall som hade bokat banan. Hann iaf trava och galoppera runt lite, hade fullt sjå med att sitta kvar. Märks att frida är typ 1m längre än mig för sadeln är helt fel för mig, har uppbyggnaderna på helt fel ställen så får ingen inverkan alls. Tog ett tag att försöka hitta något som fungerade där överhuvudtaget;) Försökte samtidigt att jobba henne så att skänkeln kommer först och sen stilla hand. Hon är ganska mycket känsligare än Olle så man får direktrespons när man gör någonting men jag försökte värma upp samma där. Trava på utan att jag tar i munnen, att hon vågar röra sig igenom kroppen och samma i galopp fast där blev det lite väl free spirit haha! Men ja dit hann vi så vi bestämde att vi rider ut en sväng istället. Det gick inte heller så bra... vägen vi tänkte ta var helt dränkt med vatten så det var bara att vända, blev typ 5 min skritt till 😂 Så då frågade jag om hon ville att jag skulle ha med Ferran när hon gick ut med sin sista unghäst. Sagt och gjort, vi gick in igen och blicken på Ferran när vi skulle gå ut igen när Madde hade bytt hästar! 😅 Hon gick i snigelfart typ 500 m efter Madde och Wickan, kändes som vi var till stor hjälp. Passade på att träna lite flyttningar undan innern och skritta på lite mer o det också. Kändes fin på slutet, var sugen på att avsluta lite på banan men 2m från stallet öppnade sig himlen så det struntade vi helt enkelt i! ;)


Jag är dålig på att ta bilder... Fick en med ifrån igår. Vette fasiken blundar hon med? .... hmmf skärpning på mig!

Frida

Det tackar både jag och Gustav för 😘

Svar: 😘😘😘
Julia

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress