Testar lite nytt
Har ju som sagt gått klart massagekursen och det kom upp väldigt mycket diskussioner om olika saker. Sista delen togs det upp bland annat inspänningstyglar och då sa jag att jag ville jobba min häst mer från marken men eftersom Orlandia inte får ha något bett så kan jag inte direkt longera och få ut något av det. Longering i grimma sliter mer ut än vad det ger något när hästen springer runt runt och är utåt ställd. Då tipsade en som var med på kursen om jag hört talas om long reining eller på svenska  "långa tyglar ".  Jag skrattade och viftade bort för det lät ju som något hokuspokus tyckte jag haha. Men hon förklarade mer och då tänkte jag men nej jag ska fasiken ge det en chans. Så jag har nu fått låna med mig en DVD film hem som berättar om just long reining och vad man ska träna på och hur. Super spännande!! Och så stärkande om man lyckas få till det!

Det enda du behöver ha är ett huvudlag av eget val samt ett par tyglar på ca 6 m. I början går man väldigt nära så jag använder just nu en longerlina och det fungerar bra på nivån jag är på nu ;) (läs; första dagen jag tränade var idag...) och slutligen en liten pisk som man har som förlängning av armen kan man säga. 
Det går ut på att träna hästen på ett fritt sätt, att den får lösa situationen och bära sig själv -hela tiden. Du jobbar med "tryck"och eftergift och målet är att tyglarna hela tiden ska ligga avslappnade och att hästen sköter jobbet. Även om det är jobbigt att gå bredvid med :P
Så idag gav jag det en ärlig chans. Jag klädde på min lilla ponny och stegade ut till ridbanan. 

Sedan började jag med att kolla hur hon regerade på att ha linan runt alla ben, på båda sidor. Hästar kopplar inte ihop sina båda sidor så bra så man ska alltid göra samma sak på båda sidor har jag lärt mig. Sedan samma sak med piskan...no reaktion. 

Därefter tränade jag på att hon ska snurra runt med hjälp av trycket från yttertygeln, att hon ska följa den runt fast jag står på den andra sidan. Hon fattade jättesnabbt så blev massa beröm och äpplen ;)

Sedan var det dags att prova att gå på spåret. Då ska man utgå från spåret på långsidan. Ställa sig bredvid hästen och kommendera den att gå framåt. Jag kommenderade. Orlandia stod still. Jag duttade med spöt på korset som gubben på filmen sa skulle fungera efter några gånger och min häst rörde sig inte uuur fläcken. Tillslut så duttade jag på rumpan som man gör i vanliga fall med ett spö... och då bar det av. I två steg sen var det stopp igen. Hon tyckte det var Super konstigt att jag bara stod där bakom och igen gick med henne där fram!!

Efter några försök så kom vi tillslut fram i en någorlunda skritt och hon höll sig jättebra på spåret i båda varven. Det är första övningen att gå runt banan och inte sladda inåt bara för att den är fri lixom. Då ska man snabbt korrigera med yttertygeln därav övningen innan och sedan snabbt återgå i grundläge med händerna på ena sidan och långa tyglar. La in ett kommando för att hon ska öka farten, och tränade på det samtidigt som jag försökte hitta timingen till att 'klicka" och ge henne beröm när hon gjorde det jag bett henne om. 

Sedan avslutade vi med lite stretching och äppelmumsande. Det var riktigt kul att prova på någonting nytt och nu är det här baserat på det jag sett ifrån filmen ska försöka hitta mer att lära om detta men ska gå igenom de steg dr hade i filmen är tanken och se vart vi kommer med enbart mitt eget driv och träning! 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress