Första hoppträningen
Idag var det dags för den första hoppträningen för mig & Olle(heheh).
Har haft en equiterapeut ute som knäckt till henne för hon var sned i ena bäckenet. Och jäklar så fräsch hon kändes idag! Mycket lättare att jobba, pigg och spårade mycket bättre i galoppen! STACKARS min bebis!! :( Usch allt går ihop sig nu när jag fick reda på det men tar det i ett annat inlägg! Nu fokuserar vi på vad vi tränade idag! =D

Vi hade då en hoppserie på ena långsidan som bestod av travbom- räcke-bom-räcke-bom osv. osv. Det var några räcken i  följd på låg höjd för att träna ryggmusklerna på henne för det är största fokus nu då hon har noll muskulatur i ryggen. Sedan hade vi på varje diagonal ett räcke med bom framför där det skulle vara två normala galoppsprång. 
 
Började med att värma upp (efter framridningen då) på ena volten i galopp över tre bommar som låg på öppna delen av volten. Holy crap vad svårt det var haha, tänkte piece of cake men noapiiie :P I högra varvet drog hon asmycket utåt öppningen så då blev det som att vi kom bra på de två första men sen hade jag ingen ytter så då fortsatte hon rakt ut mot utgången och vi kom då på det längsta avståndet på sista bommen så det blev ju helknas! Fick rida som en jävla grottmänniska för att dels -hålla galoppen igenom. OCH för att få henne lyssna på min jäkla ytterskänkel och inte dra järnet utåt haha! Men lyckades tillslut(Efter oräkneliga misslyckade försök)

.Hur som helst, bytte varv, Gick kanon, direkt. WTF. Så där var det inga problem att galoppera över alls, då kunde jag till och med fokusera på hur jag själv satt så det var ju trevligt.
Därefter skulle vi rida på diagonalerna, tog en "sida" i taget och när jag ridit på ena hindret på diagonalen så skulle jag in på volt vid kortsidan och rida över en bom där för att träna min taxeringskänsla och att hon ska vänta på mig & inte bara skjuta av, vilket är vad både hon och jag vill.
Så det var väll det problemet vi stötte på idag, att vi ska lära oss att vänta. Men hon jobbade så fruktansvärt fint mellan hinder måste jag säga, det är synd att jag inte bara kan finna mig där utan vill gasa upp henne fast jag förstår såhär i efterhand att det var ju det vi ville åt, att kunna rida henne i form mot hinder och att hon lyssnar hela tiden. men det KÄNNS så sakta när man sitter där, känns som hon ska sakta av vilken sekund som helst men jag får väll vänja mig för det är tydligen så hon ska gå, hon bjuder ju fint mot både hinder och bom så att hon faktiskt saktar av mot där skulle ju inte hända MEN .. men. ALLTSÅ  min läxa är att träna att rida på bommar och alltid tänka, lägg till ett steg till innan hon får gå av. Då är det troligtvis alldeles lagom "avsprångspunkt". hehe.

Efter att vi överlevt detta och jag någorlunda förstått vad Emelie faktiskt vill att jag ska göra så gick vi vidare på sista övningen, långsidan med hinderserie. Började med att trava in och då skulle jag träna på att stå i lätt sits in och att ha inte snabb trav men energisk trav. Gick superbra och sedan körde vi samma i galopp några gånger bara för att hon inte skulle bli för trött. Där skull jag sitta ner men ändå vara lätt och med henne. Jätteduktig och så fin, kommer bli så roligt att hoppa henne sen! Längtar och jag är så glad att hon känns så fin nu, på tisdag är det dags för dressyrträning igen =D

 

 

 

 

 

 

Frida

Oh så roligt, men vill ha film ju!!!!

Svar: Jaa ja med men hade ingen som var med :(( hoppas ja får film nästa gång, ska tvinga Marcus då =)
Julia

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress