Longering & tömkörning
Har tränat mycket longering nu i början med Cora då hon för det första inte fatta något när jag fick henne & hon lyssnade inte utan stängde bara av och sprang. Nu har det redan blivit skillnad på henne och igår tänkte jag att jag skulle pröva att tömköra henne för att få ut lite mer samt öva på det vi har svårt att få igenom i ridningen såsom att ställa igenom och flytta sidledes. Ofta i ridningen ångar hon bara på & gör inte allt jag ber henne om fullt ut utan fuskar sig bara snabbt igenom så tänkte att tömkörning nog kunde hjälpa mig samt stärka bandet till varandra så hon lär sig lita på mig :)
 
Det gick hyffsat bra, med lite träning tror jag hon kommer våga mer. Hon är lite bakskygg(ibland) så det var väldigt bra övning för henne att jag gick både bakom henne och bredvid henne och att hon inte skulle bry sig så mycket om det. Fick till några flyttningar i sidled men mitt fokus låg på att hon skulle ta "ett steg i taget" och lyssna istället för att springa ifrån mig. Men jag är nöjd, får träna mer =D
 
Galoppera henne även på lina för första gången, så roligt att hon lyssnar så bra nu. Riktigt kul när allt jobb börjar löna sig :) Här kommer "lite " bilder på min lilla tjockis =D
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress