Dressyrträning, checklist

Okej här kommer en liten checklist för mig själv så jag kommer ihåg allt från dagens dressyrträning. Gick skit haha men har en jäkla massa att träna på nu iaf! ;) & ni behöver inte läsa för jag skriver konstigt och har svårt att få ner det jag ska göra o tänka på i ord men kände att jag ville skriva ner allt så jag inte glömmer bort eller hittar på egna dumheter ;)

______________

Sitter jag rakt över hästen? Läng tyglarna, ha kvar trycket i henne, tänk nästa steg & vara väl förberedd, skjuter hon in bogen? Innerskänkel och led, se till att hon går undan direkt utan att springa iväg.

Flytta steg för steg långsida och stanna efter något steg så hon inte flöjtar iväg. Ta sakta och va lugn.

Trav
Ställa inåt, innerskänkel trycker in, inte för korta tyglar, mjukna & låt henne sänka sig och jobba.

Öppna, gör liten volt innan, samma skänkelgivning och planera att gå in på volt igen men fortsätt sedan på rakt spår några steg.

Flytta baken "utåt" i volten så hon går i sidled, ställ inåt. Gör några steg sen rid på framåt.

Serpentiner & flytta in volt, håll kvar takten läng och öka steget, drar hon upp huvudet hat jag för lite motor. Sitt ner djupare i sadeln än vad jag själv tycker känns "bekvämt".

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress