Foder
Orlandia äter som jag tidigare säkert berättat bara lucern och hösilage pga hennes känsliga mage. Hon håller inte vikten på enbart hösilaget vi har och därför har jag valt att tilläggsfodra med lucern. Tidigare använde jag Kraffts lucern bara för att..tja jag vet inte? Faktiskt så tog jag bara ett och krafft är ju ett välkänt märke. Började ge i pelletsform men har senare bytt till ströform för ökad sysselsättning samt bättre för tänderna att få jobba lite tänker jag. Men för någon månad sedan blev jag tillfrågad om jag hade provat Brogaarden s lucern. Lite mindre påsar men har för mig att det är bättre kilopris... inte säker på detta dock. 

Iaf det jag gillar med den här sorten är att det är tillsatt linolja samt vanlig olja som bidrar till ökat innehåll av omega 3 fettsyror. Eftersom hästar tillskillnad från människor bara producerar saliv när de tuggar så är detta ett super bra alternativ när man som Orlandia har ett förflutet med magsår och stress. 
I salivet finns det nämligen bikarbonat som hjälper till att neutralisera magsyran och som på så sätt skyddar magsäckshinnan mot magsyran. Längre tuggtid=The better! 
Just denna sort är även melassfri vilket är detsamma som att den är utan socker, det var inte kraffts jag gav och inget jag reflekterat över tidigare heller. Men det liksom tex. betfor undviker jag numera helst att ge pga halten socker i onödan.

Att lucernen är melassfri bidrar samtidigt såklart till att den inte är lika god. Jag upplever den lite  torrare i konsistensen men Orlandia äter det bra ändå så det är skönt, var lite orolig i början då hon är rätt kinkig. 

Utöver detta ger jag även probimin som jag kommer presentera i ett eget inlägg samt B & just nu även E vitamin som är bra mot stress och för magen. Utöver detta även extra vanlig olja. Det blir inte lika snabbt resultat som kraftfodret jag gav men känns som vi är på G till något bra och något som kommer hålla i längden. Är ju en hel vetenskap det där med hästmat och jag har bara börjat min kunskapsresa och kommer säkert ändra mig hundra ggr om, men detta är mina tankar och det jag kör på just nu samt varför! =) 


Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress