Veterinär besök
Var hos veterinären äntligen i fredags,längtat som tusan för senaste veckan har varit helt katastrof med Orlandia. Hon fick total vila eftersom muggen spridit sig till sämsta stället så hon verkligen inte kunde gå. Sedan fick hon kolikkänningar IGEN säkert pga att hon inte fick röra på sig tillsammans med att jag la till lucern lite väl snabbt. Förstår inte hur känslig man kan vara... 

Iaf så började de med att kolla tänderna på henne och jag berättade att jag misstänkte att hon hade något problem med munnen då hon alltid står emot när man rider och fipplar rätt mycket om man kan säga så. Har även upplevt att hon tuggar konstigt och allt detta fick jag snart bekräftat då hon hade rätt mycket "hakar"?? Så de fick raspa rätt mycket. Hon hade även stora skärsår från tänderna i munnen =(( stackars häst jag känner mig så hemskt som ridit runt med det här !! Så när hon ska igång igen ska jag rida bettlöst så allt får läka ihop. Ska även tillbaka om ca 6 mån för att kolla upp hur bettet har utvecklat sig,tydligen kunde det bli fel när de gått så länge och att de inte sliter som de ska på tänderna. Men det får vi se då! 

Sedan var det muggen som de berättade exakt hur jag skulle göra och började med att ha på något  sorts salva på alla skorpor som fick sitta ca 1 h. Sedan pilla de bort så mycket de kunde, hade på alcogel och smörjde med en honungsalva. Sedan fick jag lägga om det när jag kom hem. Hon har boxvila i en vecka nu då det inte får komma någon smuts på benet... så det är bara smörja och linda varannan dag samt gå promenader med henne så hon håller igång. Ska även proppa i henne så mycket hö jag bara kan för att hon är för smal. Sedan ska jag kolla om Emelie kan göra en foderstat till mig , ska skicka iväg vårat hö på analys för det kunde va grund till kolik med sa dem. Även att de inte fick äta så mycket hö i hagen är en stor anledning till att hästar får kolik och med tanke på att de flesta i stallet har haft någon kolikkänning under hösten så känns det väldigt sannolikt..  

Det var skönt att verkligen kolla upp allt nu så min pålle kan må bra och att vi kan komma igång, det enda jag ångrar är att jag inte gjorde det direkt ..men det är lätt att vara efterklok =( 

Såhär såg muggen ut idag,  och det ser ju fruktansvärt ut men inget mot var det gjorde häromdagen!!  Jättestor skillnad så hoppas verkligen vi blir av med detta nu en gång för alla! 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress