Dressyrträning
Igår var första dressyrträningen för mig och Orlandia. Super stolt över henne, gick rakt in i transporten och stod som ett ljus hela vägen! Superlugn när vi kom fram med, slängde in henne i en box och hon ställde sig och käka hö direkt. Helt lugn överallt det är helt sjukt!
 
Jag trodde ju då att hon skulle vara lite prillig och att jag kanske skulle få lite gratis framåtbjudning... nope. NOT AT ALL, shit asså kändes som en seg ridskolehäst! Bitvis var hon riktigt fin men fick lix inte fram henne helt och hållet alls under passet så det kändes lite ruttet.
 
Men det var bra övningar iaf. Började med att skritta dem på halvlånga tyglar längs meddelinjen där Emelie hade lagt ut bommar typ såhär haha: 
 =    __---__---   =
 
När vi vände upp på meddelinjen bestämde vi oss för om vi skulle börja från bommen på vänster eller höger sida, red varannan gång åt varje håll. Efter att ha passerat första bommen skulle man hålla "emot" på yttern och flytta till bommen som är snett över på andra sidan. När man flyttat till den bommen skulle man rida på framåt tills den tog slut och då gjorde man likadant fast åt andra hållet. Sedan gjorde vi samma sak fast vi kortade upp dem och började jobba dem. Gick bra, får tag på henne bra i flyttningarna så det var en riktigt bra övning.
Detta gjorde vi i trav också likadant.
 
Därefter red vi på stora volten och gjorde två små volter i mitt emot varandra om man säger. På stora volten skulle vi ha de svagt ställda inåt och på små volterna skulle vi forma ännu mer för innern. På öppna delen tränade vi även på att flytta dem några steg. Skitfin i traven blev hon efter det här!
 
Sedan red vi på volten i galopp och fokuserade på att hon även här skulle formas kring innern, när hon gick bra på voltspåret fortsatte jag långsidan ner och red volten på andra sidan likadant och sedan rakt till volt, där fick jag verkligen kämpa för att inte förlora sätet för då drog hon upp huvudet och bröt av, haha fyfan var som en tomat i ansiktet! Men sista omgången gick hon skitfint och jag hittade sitsen jag ska ha så det kändes bra.
 
Så hemläxa till nästa gång, om 2v är att fortstätta träna likadant med galoppen och känns det bekvämt så borde jag korta tyglarna haha! Samt även träna detta med flyttningarna så det känns roligt att ha lite mer konkret att träna på, tror hon kommer bli ruskigt fin när vi hittar varandra! Fick några riktiga goldmoments ändå =D Film kanske kommer, mamma filmade typ i början när det gick skit men ska kolla om det finns något som kan läggas upp :)
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress