Min häääst är bääst
Idag har jag svävat på moln efter morgonens ridtur på Orlandia. Känslan hon ger mig, även om ens för någon sekund gör mig så sjukt taggad på att fortsätta träna och försöka få dessa stunder att vara längre. Idag tog vi några rejäla kliv framåt. 

Gick upp tidigt för att ha stallet klart då vi skulle ha julmys hemma hos mamma hela dagen. Hästarna höll precis på att släppas ut när jag kom till stallet så fick tag på Orlandia precis innan hon skulle släppas & släpa med henne in igen, jättekonstigt tyckte hon. Bestämde mig för att rida direkt så hon slapp stå inne ännu längre så gav mig ut direkt. Hade redan bestämt mig för en långtur och mycket skritt så körde på det även fast hon var helt galet pigg, första gången jag rider henne innan hon gått ut i hagen så hon hade lite myror i brallorna kan man säga! Men efter lite klättring och någon galopp så var överskottsenergin borta och jag kunde börja jobba henne lite mer. I skogen busa vi mest men på kanalbanken hem så passade jag på att trimma lite och då var hon väl framme för skänkeln och igång i kroppen så jag tänkte på vad jag ska träna på , att verkligen rida upp henne mot ytterskänkeln och att hon går undan för innern, även i kroppen! För hon viker sig lätt i halsen men det är svårare att få med hela kroppen runt lix. Med det tänket i huvudet red jag och växlade genom att ställa om till andra hållet, gjorde igång och avsaktningar med fokus på att hon ska hålla kvar ställning genom hela kroppen och även tillslut i galoppfattningarna. Första gången jag fått till en sån där riktigt bra fattning då hon inte bara slänger sig iväg utan man verkligen känner hur hon rundar s
Tränade även mycket flyttningar där jag behåller ställningen åt ena hållet men alternerar åt vilket håll jag flyttar henne. Jättebra övning som jag tycker jag får koll på henne igenom, jag känner även lätt vad det är som saknas och ett lätt sätt att renodla sina hjälper med så man förstår varandra. 

 Avslutade med att länga ut henne och trava av i en lägre form. Vilken skillnad på den med nu när jag arbetat igenom henne ordentligt, man känner lix att ryggen är upphöjd som den ska vara och att hon driver på bak samt att man har koll på alla delar, ahhh så fin häst jag har !!

Inte så fotogenisk tyvärr.. så fort kameran kommer fram så kommer purken -face fram  -.- 😂
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress