Hoppträning
Tränade för Emelie i torsdags. Det var egentligen inte planerat men Andy red först Cora för henne och tränade dressyr, gick sjukt bra. Vad snygg hon är när hon kommer till sin rätt alltså! Vill inte sälja :(
Emelie är så sjukt duktig och har så mycket ideer och tips som gör att man kommer igenom "svårigheter" så mycket fortare! De hade planerat att träna Comedi med men Andy var helt sjukt trött efter dressyrpasset så hon orkade inte så jag fick hoppa upp och köra... Mot min vilja. Men ändrade snabbt uppfattningen om honom, han är verkligen som en helt ny häst! Inte alls så motsträvig och tjafsig som han varit innan, pigg kändes han med!
 
 
Så värmde upp med att bara vända hela tiden med endast vikten och blicken. I skritt och trav och så fort han sprang iväg vände jag. Tränade även avsaktningar och halter, där jag fick bra tips på vad jag själv skulle tänka på. Drar ju gärna i tyglarna bara bakåt så fort man ska sakta av eller göra halt, men hon bad mig att tänka som att någon drog mig i en tråd uppåt när jag gjorde halt och wow vilken skillnad! Jag lutar mig alltid lite bakåt så egentligen skjuter jag fram hästen istället för att sakta ner den - som jag egentligen vill. Han var sjukt fin och blev väldigt lydig/följsam efter dessa övningar!
 
Efter det red vi på bommar som bilden visar:  

Först i trav och målet var att likadant som tidigare svänga endast med vikten och att han skulle följa mig hela vägen runt, sedan i galopp. Stod i lättsits och försökte bara hitta min egen balans och lotsa honom runt, men vänta till "bommen" så han inte skjuter av. Han ska vänta och lyssna hela tiden men att jag bara skulle försöka vara lugn och känna galoppen och försöka släppa kontrollbehovet då han blir väldigt pigg efter ett tag. Men det gick faktiskt bra, var ett offer först så han körde racer med mig, men sen skärpte jag mig och red verkligen galoppen och då gick det superbra! Fokus på att ha händerna rakt framför mig och tummarna upp så jag inte använder tyglarna för att balansera upp mig. Red detta i båda varven. Sedan hoppade vi en serie. Trav in sedan en studs, ett galoppsprång - hinder, ett galoppsprång -oxer ut. Först hade hon den ganska tight då hon ville att han skulle bromsa upp sig så han inte bara körde på rakt över men han lyssnade verkligen sjukt bra innan och rusade inte iväg alls, och efter serien fick jag öva på vägen och direkt när jag landa hade jag ett mål, och det var att komma in på "stora volten" och sakta av med hjälp av att svänga. Sjukt fin blev han och han är så rolig att hoppa =D Efter var han så fin, helt lydig och mjuk och kunde rida honom enbart med "benen" och få honom att lyssna på allt med min vikt lix, sjuk känsla men tyglarna kändes i princip överflödiga. Det var riktigt roligt, hoppas hon vill träna mig och Orlandia i framtiden. Men känns roligt för nu har jag något konkret jag kan börja träna på med Orlandia för detta var verkligen basic-egentligen och hästarna blev sååå fina av det! Framåtbjudning - bärighet - lydnad - min balans och inverkan. Så ridsugen, kan hon bara bli bra nu min lilla snuttis <3
 
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress